اچو ته پتڪڙا ڪم ڪريون

 

انگريزي ۾ چوندا آهن ته ” روم ڪو هڪڙي ڏينهن ۾ ڪونه ٺهيو“بيشڪ روم کي ٺاهڻ جو آغاز ان پهرئين هڪڙي قدم سان ٿيو، جيڪو ان ڏس ۾ کنيو ويو هو. جڏهن هڪڙو هڪڙو قدم ملي ٿو، کڄي ٿو ته اهي گڏجي سوين، هزارين، لکين ۽ ڪروڙين قدم ٿيو پون. انکي چئبو آهي ڦڙي ڦڙي تلاء! بس جنهن شي جو قدر ڪرڻو آهي سو آهي ئي اها ڦڙي. جنهن ذري جو قدر نه ڪيو سو خرارحاصل نه ڪري سگھندو. ميٽرڪ ڪلاس جي نصاب ۾ هڪڙو ڏاڍو سهڻو نظم آهي ” لٽل ٿنگس“ يعني ”ننڍڙيون ۽ پتڪڙيون شيون“. انجو حاصل مطلب به اهو ئي آهي ته ٻج ته ننڍڙو آهي پر جڏهن اهو اسري ٿو ته وڌي وڻ ٿيو پوي. ساڳئي ريت پتڪڙيون ڦڙيون ملي درياه ۽ سمونڊ ٺاهيو وجهن انڪري ننڍڙيون شيون انتهائي اهم آهن. هڪڙي ننڍڙي مسڪراهٽ اسان کان ته ڪجهه ڪونه کسيندي پر سامهون واري کي گھڻو ڪجهه ڏيئي ويندي. اچو ته ننڍڙا پتڪڙا ڪم ڪري پنهنجي زندگي کي خوبصورت بڻايون، ڪنهنکي خبر ڪا پل زندگي! ڇو نه پل پل جيون جو جيء جي، ڇو نه گھڙي گھڙي کي حسين بڻائجي، ڇو نه اڄ هتي ۽ هينئر ۾ ايمان پختو ڪجي!

ڪنهن سچ ئي چيو آهي ته خوبصورتي ڏسڻ واري جي اکين منجهه هوندي آهي ڇاڪاڻ جو سونهن انسان جي اندر وسي ٿي۽ جڏهن انسان پنهنجي اندر کي خوبصورت بڻائي ٿو، انکي اجاري ٿو ته اهو اجالو سندس آسپاس جي ماحول تي پڻ اثر انداز ٿيڻ کانسواء ڪيئن رهي سگھندو. لطيف چيو آهي؛

اندر جنين اڌ، ڏونگر سي ڏورينديون

سڀ کان اول پنهنجو پاڻکي روشن خيال نظرين ۽ سوچن سان روشناس ڪرائڻو آهي. جيڪو وڻي سو ٿجي پر سڀ کان اول انسانيت جو نظريو هئڻ جڳائي. اسان پنهنجي زيردست ۽ پاڻ کان ڪمزور ۽ هيڻي کي بي عزت ڪرڻ پنهنجو حق سمجهندا آهيون. عورتن، ٻارن ۽ جانورن کي مارڻ ته اسان وٽ خير صلا جي ڳالهه آهي. ٻار جو ڪو ڏوه هجي نه هجي پر انکي ڊسپلن ۾ آڻڻ لاء ان کي ڌڙڪو ڏيئي ئي ڳالهائڻو آهي، ڄن ته انجي ڪا به عزت نفس ئي ڪانهي. زال کي هروڀرو به موچڙو نه هڻبو ته مائي مٿي تي ڪانه چڙهي ويندي؟! ڪتي، ٻلي ۽ گڏه سان ته ڌڪ کان گھٽ ڳالهه ڪرڻي ناهي. جيڪڏهن انسانيت جي ناتي، سڀني ماڻهن کي عزت ڏيون ۽ پنهنجو پاڻ تي اهو اصول لازم ڪري ڇڏيون ته ڪنهن به ماڻهو جي عزت نفس مجروح ناهي ڪرڻي، ڪنهن کي به چاهي اهو زيردست هجي يا اسانکان هيڻو هجي، عورت هجي يا ٻار ۽ ٻڍو، غريب هجي يا مسڪين ۽ يتيم، انکي تڙي ناهي ڏيڻي، حساس طبقن جي نمائندگي ڪندڙن کي، اقليتن ۽ خواجه سرائن کي اڙي ڪري ناهي ڳالهائڻو ، ڪو بي زبان جانور هجي يا انسان انجي به حق کي تسليم ڪرڻو آهي ته اها آهي ته تمام ننڍڙي ڳالهه پر اها اسانجي سماج کي هڪڙي مهذب معاشري ۾ تبديل ڪري ڇڏيندي. ساڳئي ريت پنهنجو ڪم پاڻ نه ڪرڻ پڻ وڏيرائپ جي نشاني آهي. ڀائر چڙهيا ويٺا هوندا ته ڀيڻون پاڻي جو گلاس به ڀري پيارين. ماني کائي ٿانو کڻي رڌڻي ۾ نه ڇڏبا. جي اهي موذي مرض پاڻ مان ۽ پنهنجي ٻارن مان تڙي ڪڍڻ ۾ ڪامياب ٿي وياسين ته سمجهو منزل ماڻيسين.  

اسانجو ملڪ موسم جي لحاظ کان ڪيڏو نه گرم آهي. موسمياتي تبديلين جي ڪري ته وري وڃي ٿو ويتر گرم ٿيندو. جون جولائي ته اصل گرمي جا جن آهن. جيڪڏهن هر ماڻهو گھر جي اندر توڙي ٻاهر ٻوٽا پوکي ته نه فقط سندس گھر جي خوبصورتي ۾ اضافو ٿيندو پر جيئن ته ٻوٽا آڪسيجن ڇڏين ٿا ته ماحول به صحتمند ٿيندو ته مجموعي طرح ماحول جي گرمي جي شدت تي به وڏو اثر پوندو. ٻيو نه رڳو هر ماڻهو پنهنجي سالگره تي هڪڙو وڻ لڳائي ، پنهنجن ٻارن ۾ به اها عادت وجهي ۽ انهن جي سالگره تي کانئن ٻوٽا پوکرائجن ته اها ڄڻ سندن عادت بڻجي پوندي. دوست يار جيڪي سندن سالگره تي اچن ٿا تن کي اهو پيغام ٺاهي موڪلجي ته پاڻ سان تحفي طور ٻيو ڪجهه نه پر هڪڙو ٻوٽو کنيو اچن ته ڪيئن ٿا ڀانيو؟ پنهنجي ماء پي جي سالگره تي انهن جي نالي جي ٻوٽي لڳائڻ کان وڌيڪ سهڻو تحفو ڪهڙو هوندو؟

اتفاق سان ڪجه سال اڳ، مهينو کن انگلينڊ ۾ رهڻ جو موقعو مليو جنهن ڪري ويجهڙائي سان انهن جي ڪلچر کي به ڪجه نه ڪجه سمجهڻ جو اتفاق ٿيو. ڌٺم ته ماڻهن وڻ لڳائڻ ۽ تن کي سنڀالڻ ڄڻ پنهنجي عادت ڪري ڇڏي آهي. تقريبن هر گھر کي اڳيان توڙي پٺيان باغيچو رکن ٿا. اڳيان واري باغيچي ۾ گل ٻوٽا پوکن ٿا ۽ پٺيان وارو ڪچن گارڊن آهي يعني رڌ پچاء جو باغيچو جنهن۾ ڀاڄيون ۽ ميوا پوکجن. ان کان علاوه گھر جي دروازن اڳيان، ڇڪن ۾ مختلف طريقن سان ننڍڙن رنگ برنگي گلن وارا ٻوٽا ٽنگين ٿا، جنهنڪري ماحول چوطرف معطر بڻجيو پوي. ماحوليات جي ماهرن جو چوڻ آهي ته مثبت ۽ خوبصورت ماحول ، مثبت سوچن کي جنم ڏيئي ٿو ۽ اهڙين سوچن کي مضبوط ڪري ٿو. ان سان گڏوگڏ جيڪڏهن اسانجون اين جي اوز ۽ ڳوٺاڻيون تنظيمون سال ۾ هڪڙو ڀيرو علائقي ۾ وڻن لڳائڻ جي مهم جي روايت وجهن ته به ڪر واھ واھ ٿي پوي. هر ماڻهو اهو پڪو پھ ڪري ڇڏي ته پنهنجي سالگره تي هڪڙو وڻ لڳائبو ۽ ان جي سار سنڀار ڪبي ته ڪر ملڪ سڄو ملير ٿي پئي. اهي بنھ پتڪڙيون ڳالهيون آهن، جن تي نه ايڏو خرچ آهي نه وري وقت جي سيڙپ پر جي ٿي پوي ته ماحول ۾ وڏي تبديلي اچي سگھي ٿي. ساڳئي ريت گند ۽ ڪچري جو مامرو آهي. وڏين فيڪٽرين کانوٺي عام ماڻهو تائين هر ڪو پنهنجو گند ۽ ڪچرو جتي وڻي اتي ٿو ڦٽي ڪري. ڏسندي ئي ڏسندي  اسانجو سمونڊ، درياه ، ڍنڍون ڍورا گند جا ڍير بڻجي پيا آهن. فيڪٽريون ته مجرماڻي طريقي سان غيرقانوني طور تي ان عمل ۾ رڌل آهن، جن کي ٻنجو ڏيڻ سرڪاري عملدارن جو ڪم آهي. پر اسان مان هر هڪ ماڻهو پنهنجو حصو ائين وجهي سگھي ٿو ته پاڻ به ڪچرو گند جي دٻي ۾ اڇلائي ۽ ٻارن کي به سيکاري ته لازمي اهي ائين ڪن. سفر دوران گاڏي مان ڪچرو ٻاهر اڇلائڻ، واٽ ويندي چپس ۽ ٽافي کائيندي انجي ٿيلهي درياه ۾ ڦٽي ڪرڻ ، باغ ۾ جتي ويهبو اتي ڦلين جي ڪچري جو ڍير ڇڏي اٿڻ ڄڻ ته خير جي ڳالھ هجي ۽ اها هاڻ اسانجي نسل در نسل عادت پڻ بڻجي چڪي آهي. ڪرڻو صرف ايترو آهي جو پاڻ سان عهد ڪرڻو آهي ته اها عادت مٽڻي آهي، شعوري طور ان لاء ڪوشش وٺڻي آهي، ٻارن کي سيکارڻو آهي. اوهان ڏسندو ته آهستي آهستي اها اوهانجي توڙي ٻارن جي عادت پختي ٿيندي ويندي ۽ ان ريت سڄي قوم ان موذي مرض مان جند آجي ڪري سگھندي. ڪيئن ٿا ڀانيو؟ آهي ته ننڍڙو ڪم پر انجو اثر تمام وڏو آهي.

 

انگلينڊ، يورپ ۽ دنيا جي اڳتي وڌيل ملڪن جا ماڻهو  ، مرد توڙي عورتون ، ٻار توڙي ٻڍا سخت محنت ڪن ٿا. ماٺ ويهڻ سندن مزاج ۾ ئي ڪونهي. سمهي کٽون ڇنڻ سکيا ئي ڪونه. نوڪرن رکڻ جو سڄي يورپ ۾ رواج ئي ڪونهي ڇاڪاڻ جو اتي انساني پورهيو انتهائي مهانگو آهي. هر ڪم پاڻ ڪرڻو پوي ٿو. شايد اهو ئي سبب آهي جو منجهن سستي ڪونهي. صحتمند جسم ئي صحتمند ذهن جو ضامن آهي. مرد مايون گڏجي  ڪمائين، گڏجي گھر جو ڪم ڪار ڪن، رڌي پڪي گڏجي ڪن ۽ ان۾ ڪو عار محسوس ڪونه ڪن. وٽن اسان جيان ڪم ڪرڻ شرم جي ڳالھ ناهي بلڪه ڪم نه ڪرڻ شرم جوڳو فعل آهي. پورهئي ۾ ڪهڙو عيب! ڪم ڪم آهي انجون ڪي به درجا بنديون ناهن ٿيل ته فلاڻو ڪم عظيم آهي ۽ فلاڻو هيچ! اسان وٽ ته نوڪرن جو هجڻ به اسٽيس ۾ شامل آهي. وڏيرڪو نظام هر پل اسانکي سيکاري ٿو ته ڪم نه ڪرڻ سٺو فعل آهي. مائٽ نياڻي اتي پرڻائيندا جتي کيس نوڪري نه ڪرڻي پوي. مرد جيڪو گھر جو وڏيرو آهي سو ڀلا گھر جو ڪم ڪيئن ڪندو. جي ڪندو ته ان سان سندس مان ۽ مرتبي ۾ فرق اچي ويندو. عورت جيڪا ازل کان ڪميڻي، هيچ ۽ ذليل آهي ، تنهن لاء ئي سڀ هيچ ڪم دنيا ۾ مختص آهن. وڏيرو دراصل هڪ لقاء ۽ سوچ جو نالو آهي جيڪو اسانجي اندر گھر ڪيو ويٺو آهي. هر رجعت پرستي جو نالو وڏيرو آهي. اسان پارن ملڪن جي ڪرتن ڌرتن جو سڀ کان وڏو سهارو ۽ آسرو اهو وڏيرڪو نظام ۽ سوچ  آهي جنهن کي هو مرڻ نٿا ڏين ۽ مختلف شڪلين ۾ کيس پاليندا اچن. ان نظام کي زنده رکڻ ۾ سندن مفاد لڪل آهن. اڻ اعلانيل سنڌ جا ٽڪرا ڪري تحفي طور اليڪشنن ۾ وڏيرن کي سندن خدمتن عيوض پيش ڪيا ٿا وڃن.هي تڪ فلاڻي وڏيري جو، هي علائقو ڦلاڻي خان جو!اهي نام نهاد سنڌي وڏيرا ، جيڪي دراصل اسٽبلشمنٽ جا ساٿاري آهن، سنڌ کي قبائلي ۽ نسلي جهيڙن، ڪارو ڪارين ۽ جرڳن جي نالن ۾ پيا ڀيلين. وڻين ته گرينڊ اتحاد جوڙي هڪٻئي کي پٻيون ڏين ، وڻين ته ووٽرن جا منهن ڪارا ڪن ۽ ووٽ تي مٽن ! اسانجي اسٽبلشمنٽ جي مرضي اها آهي ته ڀلي سنڌي ماڻهو هڪڙي پاسي مارشل لائن ، ٻئي پاسي دهشتگردن ، ڦورن لٽيرن ، ٽئين پاسي  ڌارين آبادڪارين ۽ چوٿين پاسي وري پنهنجي ئي غدار وڏيرن جي چوکنڀي ڄار ۾ وڪوڙجي گھاڻي ۾ پيسجندو رهي. کيس ڪنڌ مٿي کڻڻ ناهي ڏيڻو، سندس عزت نفس کي ايڏو ته ڪچلڻو آهي جو سندس اعتماد وڃي ترا وٺي. منجهس تخليقي صلاحيتن ۽ روشن خيال سوچن جي سلي کي اسرڻ جي اجازت ئي نه ڏني وڃي. اهڙي گنڀير صورتحال ۾ ، ان کانسواء ڪو چارو ناهي جو جڏهن وڏيرن مان جان نٿي ڇڏائي سگھجي ته پنهنجي اندر موجود وڏيرڪين سوچن، عادتن ۽ روين کي پاڙئون ڪڍي ڦٽو ڪجي.

” اهڙو خام خبيث، ڪڍي ڪوھ نه ڇڏئيين.“

ذات پرستي مان جند آجي ڪرايون ته لک کٽيوسين. پنهنجو پاڻکي جمهوريت پرست سڏائيندڙ سياستدان جيڪڏهن پنهنجي نالي اڳيان سردار، پير مير ۽ اهڙا لقب القاب ڳنڍڻ رڳو ڇڏي ڏين ته به ڪر جمهوريت کي ڪجهه ڏڍ ٿي پوي. جڏهن اسان جا پڙهيل لکيل سيد، پير  مير پنهنجي ڳوٺن وڃن ٿا ته سندن مريد کين پيرين پئي ملن ٿا. يونيورسٽين مان پڙهيل لکيل سندن نياڻيون به پنهنجي مريدياڻين کي پنهنجي سامهون پٽن تي ويهاري سڳا ڦيڻا ڪرڻ کي يا ته پنهنجو فرض سمجهي پورو ڪن ٿيون يا شغل ،جنهن مان ٿي سگھي ٿو ته لطف اندوز ٿينديون هجن.جي اهي پڙهيل لکيل اڳيان وڌيل سيد مير پير  مريدن کي پيرين پوڻ کان سختي سان جهلي ڇڏين ۽ جمهوري قدرن کي مضبوط ڪرڻ لاء اهڙو اعلان ڪن ته سنڌ جي تاريخ رقم ٿي پوي. اهڙي اعلان ڪرڻ ۾ ٻه منٽ لڳندا ۽ سندن لاء ان ڪم جي حيثيت ئي ڪهڙي؟ پر سندن اهڙو اعلان ۽ عمل سنڌ لاء ائين لاڀائتو ٿيندو جيئن ٿر جي واري لاء مينهن ڪڻ!

هڪڙي ڳالھ جيڪا مونکي سدائين پئي ککندي آهي سا اها ته سنڌي قوم احساس ڪمتري جي اونهي اوڙاهه ۾ ڦاٿل آهي. اها قوم جنهن وٽ موئن جي دڙي جهڙي 5 هزار سالن کان به پراڻي ۽ شاهڪار تهذيب آهي ، جيڪا مڪلي ، ڀنڀور ، رني ڪوٽ جي وارث آهي ، جيڪا ڪينجهر ۽ ڪارونجهر جي خزانن سان مالامال آهي، سا احساس ڪمتري ۾ ڇو ٿي گھاري؟ ڇا ان پويان سبب اهو آهي ته اها غلامي ۾ رهي رهي هاڻ غلامانه سوچ جي عادي بڻجي ويئي آهي يا وري اسانجي پنهنجي سياستدانن ۽ اديبن پنهنجي قوم کي نندي نندي ، کيس احساس ڪمتري ۾ مبتلا ڪري ڇڏيو آهي. جيڪڏهن هڪڙو ننڍڙو ڪم فقط اهو ڪريون ته پڪو پهه ڪريون ته پنهنجي قوم جي منفي پاسن سان گڏوگڏ مثبت لاڙن کي به اجاڳر ڪنداسين، ته ڀانيان ٿي ته ڪنڌ جهلي وينداسين. هائو اباڻي ٻولي ۽ پنهنجي ورثي جي سنڀال ڪنداسين، گھر ۾ مادري ٻولي ڳالھائينداسين ، موڪلن ۾ ٻارن کي وٺي پنهنجي تاريخي ورثن کي گھمائينداسين،  جي اهي ننڍڙا ننڍڙا ڪم ڪندا هلنداسين ته چڙهي پونداسين.

ٻيو هڪڙو ننڍڙو پر اهم ڪم آهي ڄاڙي هڻڻ مان جند ڇڏائڻ، جنهن کي اوطاقي ڪلچر يا يخي هڻڻ به چون. جيڪڏهن انگ اکر گڏ ڪبا ته انجا فائدا گھٽ ۽ نقصان وڌيڪ ظاهر ٿيندا. جيڪڏهن بين الاقوامي     سطح جي بحث هيٺ آڻيون ته ٽائيم مينيجمينٽ چئي سگھون ٿا. اوطاق رکڻ ته اسانجو وڙ ۽ ثقافت آهي. اوطاقون رکجن ، ڪچهريون ضرور ڪجن پر رڳو ڪچهريون ۽ روز ڪچهريون؟! حال احوال ضرور وٺجن پر رڳو پيا احوال ڪٽجن؟! زندگين جو مقصد ڄڻ ته رڳو ڪچهريون ڪرڻ ئي رهجي ويو آهي. آفيس ۾ ڪچهري ، فونن تي ڪچهري. سرڪاري آفيسن ۾ جي ڪچهري تي بندش هجي ۽ ڪم تي زور هجي ته عوام کي ڪيترو نه رليف ملي پوي. هوٽلن تي ويهي چانهيون پيئڻ ۽ حوالن ڪٽڻ کي ٿورو گھٽ ڪري ، ڪجھ وقت بچائي جيڪڏهن نوجوان ان وقت ۾ ڪو چڱو ڪتاب پڙهن يا ڪمپيوٽر سکن ته سندن زندگي هوند تبديل ٿي پوي. ڪتاب ۽ ڪمپيوٽر ، هڪڙي نئين ۽ بهتر دنيا جا امين آهن. ننڍڙا ڪم آهن پر ڪرڻ سان زندگي بهتري ڏانهن ضرور وڌي ٿي. زندگي کي ائين ئي ٿورو ٿورو آهستي آهستي بهتر بڻائيندو هلڻ گھرجي. سالن، مهينن ۽ هفتن سان گڏوگڏ ، پنهنجي هر ڏينهن کي اڃا به وڌيڪ لاڀائتو ۽ خوبصورت بنائڻ جي پلاننگ ڪرڻ گھرجي. روز رات جو ويهي پنهنجي ٻئي ڏينهن جو هڪڙو گوناگون شيڊول لکڻ گھرجي،نوڪري سان گڏوگڏ گھر، راند ، ورزش ۽ لکڻ پڙهڻ لاء به وقت مقرر ڪجي. ان ۾ سياسي سماجي ڪمن لاء به ڪا ڪنڊ ضرور هجي. ان ڪم ۾ ڏھ منٽ لڳندا پر اوهان ڏسندو ته اهو ننڍڙو ڪم توهان جي زندگي کي وڌيڪ خوشگوار ۽ ڪامياب بڻائي ڇڏيندو.

اچو ته پتڪڙا ڪم ڪريون!

ماڻهن جي معيشت

چوندا آهن ته غربت کي لخ لعنت آهي، ڇاڪاڻ جو غربت به اميريء جيان قسمت جو چڪر آهي جيڪو غريب کي غريب ترين ۽ امير کي امير ترين بڻائي ٿو. غريب غربت جي گھاڻي مان نڪرڻ جا ڪيترا ئي وس ڪري پر غربت انجون سڀ راهون روڪيو ڇڏي. غريب وٽ نه پنهنجواجهو، رڳو اٽي لپ ۾ پورو، نه صحت جي سهولتن تائين سندن رسائي ، جي ٻارن کي اسڪول موڪلين ته گھر ڪيئن هلائين، جي سرڪاري اسڪول موڪلين ته ڇوڪرا ٻاهر ڪم ڪري جيڪي کڻيو اچن سوڪير ڪمائي ۽ ڇوڪريون جيڪي گھر سنڀالي ويٺيون آهن سو ڪير ڪري؟ غريب چو کنڀو ورتو پيو آهي ۽ انکي هو پاڻ توڙي سڄو معاشرو سندس تقدير سمجهي ٿو. “ لکيئي منجهان ليک، ذرو ضايع نه ٿئي.” غريب ڄڻ روز اول کان غربت جو ليک پنهنجي حصي ۾ لکرائي کڻي آيو آهي ۽ کيس سڄي حياتي ان جو بار ڍوئيندي ئي گھارڻو آهي. هڪ پاسي  مهانگائي جو جن ته ٻئي پاسي وڏيري جي لانگ ته ٽئين پاسي نه رائي نه رسائي ۽ چوٿين پاسي اڳتي اچڻ ۽ زندگي کي بهتر بنائڻ جي موقعن جي اڻهوند ۽ پهچ نه هئڻ انکي هر اڀرندڙ ڏينهن ۾ وڌ کان وڌ ڪمزور پيو بڻائي. ڇا اهو سندس نصيب آهي؟ ڇا چڱي قسمت ۽ قدرت به غريب لاءِ نه آهن ؟ ڇا غريب لاء اهو ئي بهتر آهي ته اهو پنهنجي قسمت جي لکئي کي قبول ڪري ،پنهنجي سوڙ آهر پير ڊگھيري ۽ رب جي رضا تي راضي رهي؟

تازو ڊيووس، سوئٽزرلينڊ ۾ عالمي اقتصادي فورم جي موقعي تي آڪسفيم پاران هڪ تحقيقي رپورٽ جاري ڪئي ويئي آهي، جنهن جو عنوان آهي “ 99 سيڪڙو جي اقتصاديات”. ان رپورٽ ۾ دنيا جي دولت ڪٿي پئي ڪٺي ٿئي ۽ ڪيئن پئي ڪٺي ٿئي ۽ انکي ڪير ڪيئن پيو خرچ ڪري ان بابت ڇرڪائيندڙ انڪشاف ڪيا ويا آهن. ان رپورٽ جي ڊيٽا تي آڪسفيم مسلسل ٽي سال ڪم ڪيو آهي. اهو ڊيٽا جڳ مشهور رسالن فاربس ۽ ڪريڊٽ سوسي کان حاصل ڪيو ويو آهي.

تقريبن چار سال اڳ، عالمي اقتصادي فورم پڻ ان ڳالھ جي نشاندهي ڪري چڪو آهي ته سموري دنيا جي سماجي استحڪام کي سڀ کان وڏو خطرو معاشي ۽ اقتصادي اڻبرابري جوآهي. ساڳئي ريت، عالمي بينڪ به پنهنجي غربت ختم ڪرڻ واري حدف کي گڏيل خوشحالي سان جوڙيو آهي. دنيا جي اڳواڻن پائيدار ترقيء جا حدف ، جيتوڻيڪ مڙني ملڪن لاءِ هڪجهڙا طئي ڪيا آهن ، توڙي اهي ترقي جي ڪهڙي به ڏاڪي تي هجن. انهن حدفن ۾ حدف 10 دنيا مان اڻبرابري ختم ڪرڻ بابت آهي. سوال اهو ٿو اڀري ته انهن سمورين ڪوششن جي باوجود به دنيا ۾ امير ۽ غريب جو فرق ڇو وڌندو پيو وڃي؟ ڇو اڄ جهڙي  تيز ترقي جي ڊوڙ واري ايڪويهين صديء ۾ به نون مان هڪڙو ماڻهو لنگھڻ سمهڻ تي مجبورآهي؟

رپورٽ چوي ٿي ته آڪٽوبر 2015 جي ڊيٽا مطابق دنيا جي امير ترين آبادي ، دنيا جي ڪل آبادي جو فقط هڪ سيڪڙو آهي. يعني هڪ سيڪڙي وٽ ايتري دولت گڏ ڪيل آهي جيتري باقي دنيا جي 99 سيڪڙي وٽ آهي.

تازي ڊيٽا موجب  دنيا جي فقط اٺ (8 ) ماڻهن وٽ ايتري دولت آهي جيتري دنيا جي غريب ترين اڌ آبادي وٽ آهي.اهي اٺ ئي مرد آهن ۽ انهن اٺن ماڻهن مان ڇھ آمريڪي آهن، هڪڙو اسپيني آهي ۽ هڪڙو ميڪسيڪي آهي، جڏهن ته مجموعي طور تي غريب ماڻهو مقروض آهن. ماهر ان کي اڻ برابري جو بحران ڪوٺين ٿا.

ماهرن جو چوڻ آهي ته جيڪڏهن دولت ڪٺي ڪرڻ جي اها ئي رفتار رهي ته ايندڙ ويهن سالن ۾ ، فقط 500 ماڻهو تقريبن 2.1 ٽرلين ڊالر پنهنجي وارثن کي منتقل ڪندا. اهو پئسو انڊيا جهڙي ملڪ، جنهن جي آداني 1.3 ملين آهي، ان جي سالياني مجموعي ملڪي پيداوار کان به گھڻو آهي.

انگ اکر ٻڌائين ٿا ته 1988 کان 2011 جي وچ۾ 10 سيڪڙو غريب ترين ماڻهن جي آمدني هر سال ٽن ڊالرن کان به گھٽ وڌي آهي ، جڏهن ته فقط هڪ فيصد امير ترين ماڻهن جي آمدني 182 ڀيرا وڌي آهي.

دنيا جو مشهور ماهرِ اقتصاديات ٿامس پڪٽي جي تجزئي موجب آمريڪا ۾ گذريل ٽيهن سالن ۾ 50 سيڪڙو غريب ترين ماڻهن جي آمدني ۾ ڪو به اضافو ناهي ٿيو جڏهن ته امير ترين هڪ سيڪڙي جي آمدني 300 ڀيرا وڌي آهي.

ويٽنام ملڪ جو امير ترين شخص جيترو هڪڙي ڏينهن ۾ ڪمائي ٿو اوترو ان ملڪ جو غريب ترين شخص ڏهن سالن ۾ به ڪمائي نٿو سگھي.

فنانشل ٽائيمز اسٽاڪ ايڪسچينج 100 ، جيڪا لنڊن اسٽاڪ ايڪسچينج جي 100 وڏين ڪمپنين جي ڪاروبار کي برطانوي قانونن مطابق هلائي ٿي، تنهنجو چيف ايگزيڪيوٽوآفيسر جي سال جي ڪمائي بنگلاديش جي گارمينٽ فيڪٽرين ۾ ڪم ڪندڙ ڏھ هزار مزدورن جي ڪمائي جي برابر آهي.

اڄ جو هي جديد ترين دور ، جنهن کي انساني ترقيء جو سونهري دور ليکيو وڃي ٿو، جيڪو سائنس ۽ ٽيڪنالاجيء جا ڏاڪا برق رفتاري سان پيو اڪري، اهو دراصل هڪ امير ترين دور آهي جنهن ۾ ڪرپشن ۽ سماجي مسئلن جو هڪ ٻرندڙ جبل پيو پچي.

ڇا اهو اڻبرابري جو بحران قدرتي آهي؟ غريب جو نصيب آهي يا اهو ان قاتل ۽ ظالم نظام جو نتيجو آهي جنهن چند ماڻهن جي هٿن ۾ سموري انسانذات جي تقدير ڏيئي ڇڏي آهي؟ هي سرمائيداري نظام کڻي ڪيڏو به پاڻکي ترقي يافته ڪوٺائي پر اهو معاشرو جنهن ۾ فقط ڪي چند آڱرين تي ڳڻڻ جيترا ماڻهو پراميد هجن پر باقي دنيا خوف، محرومي ۽ احساس ڪمتري ۾ مبتلا هجي، انکي ڪنهن به ريت صحتمند نظام ۽ معاشرو نٿو ڪوٺي سگھجي.

نيو لبرل ازم جو نظريو ان سڄي استحصالي نظام پٺيان ڪارفرما آهي، جيڪو چند مفروضن تي بيٺو آهي. پر وقت ثابت ڪيو آهي ته سندس اهي سمورا مفروضا سطحي ۽ ٺڳي جو ٺاھ آهن.

1.فري مارڪيٽ

نيو لبرل ازم جو بنيادي مفروضو فري مارڪيٽ اڪانامي آهي يعني مارڪيٽ هميشه صحيح   هوندي آهي ۽ حڪومتن کي  گھرجي ته اهي ان ۾ گھٽ کان گهٽ مداخلت ڪن ته جيئن مرڪيٽ وڌي ويجهي. حڪومت جي بيجا مداخلت مارڪيٽ کي سست بڻائي ٿي ۽ انجي رفتار گھٽائي ٿي. انجو نتيجو اڄ اسانجي سامهون مارڪيٽ مافيائن جي صورت ۾ آهي، جيڪي ملڪي توڙي عالمي سطح تي اجگر بلائن جيان سڀ ڪجھ ڳڙڪائڻ لاءِ آتيون آهن. انهن مافيائن کي فري مارڪيٽ، فري اڪانامي، ورلڊ ٽريڊ آرگنائزيشن ۽ اهڙن ڪيترن عالمي بخملن ۾ ويڙهي پيش ڪيو ٿو وڃي. نتيجو امير امير ترين ۽ غريب غريب ترين!

2. منافعو اولين شرط آهي 

نيو لبرل ازم جو ٻيون مفروضو اهي ته ڪارپوريشنن يا وڏين ڪمپنين کي هر قيمت تي منافع ڪمائڻ ۽ انکي پنهنجي حصيدارن کي ڏيڻ جي ضرورت آهي. ان معاوضي ڪمائڻ خاطر اهي وڏيون ڪمپنيون پنهنجي مزدورن، آبادگارن ۽ اڪرو ڪندڙن تي دٻاءُ اجهن ٿيون ۽ ٽيڪس چوري جا نت نوان طريقا ڳولهي لهن ٿيون.

3. انفراديت خوشحالي ۽ ڪاميابي جي نشاني آهي

نيو لبرل ازم جو هڪڙو مفروضو اهو پڻ آهي ته انفراديت کي هٿي ڏجي ڇاڪاڻ جو انفرادي دولت خوشحالي ۽ ڪاميابي جي نشاني آهي. فردن کي فقط پنهنجو پاڻ لاءِ  جيئڻ گھرجي. ان قسم جي سوچ جو ڪنهن به ريت انبرابري سان ڪوبه واسطو نه آهي ڇاڪاڻ جو هر فرد کي پنهنجي زندگي ٺاهڻ ۽ دولت ڪمائڻ جو حق حاصل آهي. ان مفروضي جو ئي نتيجو آهي جو اڄ فقط اٺن فردن جي هٿن ۾ باقي اڌ آبادي جيتري دولت آهي.

4. مجموعي قومي پيداوار ۾ اضافو

نيو لبرل ازم جو چوڻ آهي ته پاليسي سازي جو بنيادي مقصد مجموعي قومي پيداوار ۾ اضافو هئڻ گھرجي. جڏهن ته جي ڊي پي ۾ سموري دميا جي عورتن جو بنا معاوضي واري ڪم جو ڪو ڪاٿو ڪونهي، جيڪو اها گھر ۾ به ڪري ٿي ته پنهنجي ٻنين تي به ڪري ٿي ۽ پنهنجي مال کي سنڀالڻ لاءِ به ڪري ٿي. وقت ثابت ڪيو آهي ته فقط اهو معيار ڪنهن به ريت ڪنهن ملڪ جي خوشحالي جو ڪاٿو لڳائڻ لاءِ ڪافي نه آهي. مثلن زمبيا جي جي ڊي پي ته وڌي آهي پر اتي غريبن جي انگ ۾ واڌارو آيو آهي.

5. صنفي برابري

نيو لبرلازم جو هڪڙو مفروضو اهو به آهي ته اهو نظام صنفي طور غيرجانبدار آهي. جڏهن ته جي ڊي پي ۾ عورت جي اڻٿڪ محنت جو ڪو شمار ئي نه آهي. فيض احمد فيض چيو آهي “ همين ڪيا برا ٿا مرنا اگر ايڪ بار هوتا”. عورت جي ان سموري حصي کان سواءِ معيشت جو ڦيٿو هلي ئي نه ٿو سگھي.

 6. لامحدود قدرتي وسيلا

نيو لبرلازم جا ساٿاري ماحول کي محفوظ ڪرڻ جون ڳالهيون ڀلي کڻي ڪيڏيون به وڏيون ڪن پر سندن عملن اهو ظاهر ڪيو آهي ته اهي فقط نفعوڪمائڻ خاطر هن ڌرتي ماءُ جا محدود وسيلا بيدريغ استعمال ڪن ٿا ۽پنهنجن ڪارخانن  هلائڻ لاءِ ماحولياتي استحصال ڪن ٿا.

آمريڪا جيڪو دنيا جو وڏو ڪارخانيدار آهي ۽ سموري دنيا ۾ ڪاربن ڦهلائڻ جو ذميدار آهي سو اڄ اقوام متحده ۾ ماحولياتي ڪنوينشنن ۽ ڪيوٽو پروٽوڪول تي صحيح ڪرڻ لاءِ آماده ئي نه آهي.

جتي نيو لبرلازم جهڙا غريب دشمن نظريا پلجن ٿا اتي انسانن جي ڳالھ ڪندڙ سوچون به موجود آهن. ماڻهن جي معيشت جو نظريو هڪ اهڙي ئي ڳالھ پيش ڪري ٿو ته:

. حڪومتن کي 99 سيڪڙي لاءِ ڪم ڪرڻ گھرجي ۽ نڪي هڪ سيڪڙي لاء

. حڪومتون ماڻهن سان تعاون ڪن ۽ نڪي اميرن لاءِ ٽيڪس جون آماجگاهون بڻجن ۽ انهيءَ ڏس ۾ هڪ ٻئي سان مقابلي بازي ڪن جنهن ۾ اهي پنهنجي ملڪي سالميت کي به داءُ تي لڳايو ڇڏين. مثلن چند ڏوڪڙن جي عيوض امير ڪيترن ملڪن جي شهريت وٺي سگھن ٿا، اتي رهي سگھن ٿا ۽ ڪاروبار ڪري سگھن ٿا.

. ڪمپنيون سڀني جي فائدي لاءِ ڪم ڪن ، رڳو پنهنجي حصيدارن جي منافعي وڌائڻ لاءِ نه.

. انتهائي غربت جو خاتمو تڏهن ئي ممڪن آهي جڏهن دولت گڏ ڪرڻ جي نظام کي ئي پاڙان پٽجي ۽ اهڙو نظام جوڙجي جنهن ۾ چند هٿن ۾ دولت گڏ نه ٿئي.

. نظام اهڙو هجي جيڪو مرد ۽ عورت لاءِ هڪجهڙا موقعا فراهم ڪري ۽ انکي برابر ڪري ليکي

. ٽيڪنالاجي غريب جي فائدي لاءِ هجي ۽ نڪي انکي وڌيڪ غريب بنائڻ لاءِ.

. ماڻهن جي معيشت معني اهڙي معيشت جيڪا ماحولياتي طور پائيدار ترقي ۽ مستقبل جي ضامن هجي.

. ماڻهن جي معيشت جو مطلب آهي ته فقط جي ڊي پي ۾ اضافو ڪافي نه آهي پر جيڪو حقيقت ۾ اهم آهي انکي ڏسڻ گھرجي ۽ ليکڻ گھرجي.

اها ئي هڪ مثبت  سوچ آهي ۽ بهتر مستقبل جي ضمانت آهي ڇاڪاڻ جو فقط چند ماڻهن جي هٿن ۾ پنهنجو مستقبل ڏيئي ڇڏڻ خطرناڪ ٿيندو. ( ويساه رسالي ۾ ڇپيل 2017)

 

 

 

 

اها ئي موڪلاڻي ٿي

2018 الائي تو ته ڇا رٿيو آهي؟؟ ڇا تون اسانکان اسانجا سمورا جيئڻ، تڳڻ، هلڻ جا سهارا، آسرا، اميدون ۽ امنگون کسي اسانکي اڪيلو ڪرڻ چاهين ٿو. ڇا تو دشمن سان گڏجي سنڌ کي انجي سپاهين کان وانجهڻ جو پڪو پهه ڪيو آهي؟؟ تون جو ڌرتي لاء ويڙهاند ڪندڙن، سوچيندڙن، لوچيندڙن، روشن خيال ماڻهن جي موت جو سنيهو بڻجي آيو آهين، اچ ته تون ۽ مان ڳراٽڙي پائي، ڪي پل سانت ۾ گذاريون. تون موت کي ميار ڏجان جنهن توکي به اسان لاء سانحن جو سال بڻائي ڇڏيو آهي ۽ مان موت کي پٽ ۽ پاراتو ته ـ موت شل ڪو موت پوئي!

ڪير وسهي ته اهو رسول بخش پليجو ويو وڇڙي جيڪو ارادن جو ارڏو جبل هو، جنهن جي ڪجلين ڪڪورين اکڙين جي گھرائي ڪڏهن ڪڏهن سمونڊن کان به گھري لڳندي هئي. هو جادوگر هو، جنهن جو ساه پساه سنڌ ۾ هو. هو جنهن کي ڪنهن به ڪڏهن غمزده، هيڻو، پريشان، فرسٽريٽ، ڊپريس نه ڏٺو، بلڪه دپريس ۽ فرسٽريٽ وٽس وڃي هشاش بشاش ٿي ايندا هئا. هو انسانن سان پيار ڪندو هو. هو پاڻ چوندو هو ته رسول بخش پليجو ماڻهو ٺاهيندو آهي.هي اهو جادوگر هو جيڪو ماڻهو گر هو. مون جهڙن گھڻن جي زندگي جا اهي سال جيڪي هن سان گڏ گذريا اهي ڄڻ زندگي جي حاصلات بڻجي ويا ۽ باقي زندگي کي ليڪ ڏيئي ڇڏجي ته خير ٿيندو. هو ڪڏهن ڪڏهن پنهنجن ڪيل ڪمن تي ۽ ٺاهيل ماڻهن جي ڪارنامن کي ڏسي بي تاحاشه خوش ٿيندو هو ۽ پاڻ کي پاڻ پٺي ٺپري شابش به ڏيندو هو. چوندو هو مونکي خبر آهي ته مون ڪهڙو زبردست ڪم ڪيو آهي، جي ٻئي کي نٿي خبر پوي ته اچو ته پاڻ کي پاڻ شاباش ڏيون. سندس مزاح جي حس ڪمال هئي. هو سارا ڪم کلندي چرچا ڳڀا ڪندي خوش طبعي سان سرانجام ڏيندو هو. هو تاريخي محقق هو. دنيا جي تاريخ، انساني سماجن جي تاريخ هو پڙهندو به هو، انجا ٽڪرا چونڊ ڪري روان ترجمي سان پڙهي ٻڌائيندو به هو، ٽڪرا چونڊ ڪري ڏيندو هو ته ترجمو ڪريو ته ڇپرايون. جڏهن ٽڪرا ترجمي لاء چونڊ ڪري ڏيندو هو ته انسان گڏ ترجمي جي اهميت ۽ هڪڙي ٻولي کان ٻي ٻولي ۾ ترجمي ڪرڻ جي گڻن ۽ ٽيڪنيڪي پاسن تي به ضرور ڳالهائيندو هو. پاڻ جڏهن ترجمي جي افاديت تي ڳالهائيندو هو ته مونکي سندس ڪتاب وهڻ مون نه وڙاء ياد ايندو هو.

 ان ڳالھ ۾ تر جيترو به وڌاء نه آهي ته مونکي لکڻ هن سيکاريو ۽ اڄ آء مٿس لکان پئي. منهنجو پهريون آرٽيڪل علم ڪهڙو پرائڻ گھرجي سندس ئي اتساه هو، دراصل سندس ئي ڏنل علم هو جيڪو مون کڻي پني تي پلٽيو هو. کيس ڏسڻ لاء موڪليم ته پاڻ تمام گھٽ ان۾ درستگيون ڪري، انکي عنوان ڏيئي ۽ منهنجو نالو فضا قريشي لکي مونکي فيئر ڪرڻ لاء موڪليائين ۽ چيائين ته فيئر ڪري موڪل ته ڪاوش ۾ موڪلينداسين. ائين منهنجو پهريون ڪالم ڪاوش ۾ ڇپيو ۽ اهو سلسلو گھٽ وڌ هلندو اچي. مونکي سياست ڪرڻ ، سنڌ جي حقن جي ڳالھ ڪرڻ، پنهنجن حقن لاء ويڙهاند ڪرڻ، انقلابي، عوامي ۽ ٻي عشقيه شاعري اسٽائل سان پڙهڻ، ٽيبلوز ڪرڻ، ٽيبلوز جي ڊائريڪشن ڏيڻ، وڏا وڏا پروگرام اڪيلي سر آرگنائز ڪرڻ ۽ دنيا کي ڌوڏيندڙ  دونهاندار تقرير ڪرڻ هن سيکاريو. لطيف شناسي هن ڏني. لطيف ڊي جو رواج سنڌ ۾ هن وڌو. اهو هن جو ڏان هو ته اوهان پنهنجو هر سياسي موقف لطيف جي شاعري جي مدد سان رکي سگهيا ٿي.

ڪوتليه چانڪيه، مائوزيتونگ ۽ لينن هن جا اهي استاد هئا جيڪي هن پنهنجي مرضي سان چونڊي کنيا هئا. ڪوتليه چانڪيه تي  لکيل سندس شاندار مضمون جهڙو ٻيو ڪوبه مضنون چانڪيه تي پنهنجي نظر مان ناهي گذريو. سنڌ ۾ مائوزيتونگ، هوچي منھ ۽ لينن کي عوامي هن ئي ته بڻايو. اهي اڳوڻ جيئن چين، ويٽنام ۽ روس جي عوام جي دلين ۾ پئي ڌڙڪيا تيئن ئي هن انهن کي ڄڻ سنڌي عوام جو به رهنما بڻائي ڇڏيو. تازو جڏهن ڪنهن ٽريننگ ۾ ٿائيلينڊ وڃڻ ٿيو ۽ اتي ويٽنامي آفيسر سان ملاقات ٿي ته کيس ٻڌايم ته مون هوچي منھ جي آتم ڪٿا پڙهي آهي ۽ انجون تصويرون اسانجي ڊرائنگ روم ۾ لڳل آهن ته کيس ڏندين آڱريون اچي ويون. هن شخص جيڪو تاريخ هو ، تنهن اسانکي دنيا جو شهري بڻجڻ سيکاريو. هو اڪثر اشوڪ اعظم، جيڪو چندر گپت موريا جو پوٽو هو ، جنهنجو ڪوتليه چانڪيه وزيراعظم هو، تنهنجي زندگي گذارڻ جي رنگ ۽ ڍنگ کي هو ڏاڍو ساراهيندو هو، جنهنجا ذاتي حفاظت ڪندڙ دستا عورتن تي مشتمل هئا۽ سندس تقريبن سڀئي ذاتي ڪم عورتون ئي سرانجام ڏينديون هيون. سنڌياڻي تحريڪ کي ته هو مائوزيتونگ جي وڏن ڊگھن ڪارن وارن واري فوج ڪري ڏسندو هو. سنڌي عورتن کي جنهن ريت هن سياسي ڌارا ۾ آندو جو سنڌياڻي تحريڪ ايشيا جي وڏي ۽ يگاني عورتن جي تحريڪ بڻجي ويئي. اهو ڪنهن معجزي کان گھٽ ڪونهي.

آء اڪثر اهو سوچيندي آهيان ته ڇا ڪريان جو سندس جهڙو اعتماد ، سندس جهڙي ڏاهپ، ڳالهائڻ جو فن، ماڻهن کي موهڻ جو فن ، ٻارن ، ٻڍن، عورتن، ننڍن وڏن، نوجوانن جي هشامن کي گڏ کڻي هلڻ جو فن، زنده رهڻ جو فن مون ۾ به اچي. جيتوڻيڪ مون ساڻس 4 سال 1994 کان 1998 تائين ويجها گذاريا پر مونکي اڪثر محسوس ٿيندو آهي ته مونکي ساڻس اڃا به وڌيڪ وقت گذارڻ گھرجي ها  ته جيئڻ کانئس وڌيڪ سکي سگهان ها. ماڻهو ڇا هو املهه موتي هو. ساڻس هزارين سياسي، نظرياتي، اخلاقي ۽ ذاتي اختلاف رکي سگھجن ٿا، شيخ اياز کي استاد بخاري سان ڀيٽ ڪرڻ تي بحث ڪري سگھجي ٿو ، محمد علي جناح ۽ جي ايم سيد بابت سندس موقف کي چئلنج به ڪري سگھجي ٿو پر اهو ڪيئن نه مڃجي ته سنڌڙي جو آڌار پليجو. ايم آر ڊي جي جدوجهد هجي، بنگال جو ڪيس هجي، ڪالا باغ ڊيم ۽ ڌارين جي آبادڪاري هجي، ڪراچي جو مسئلو هجي، تعليمي ادارن ۾ دهشتگردي هجي ، عورتن جي حقن جي ڳالھ هجي ۽ ڪارو ڪاري جي مسئلي کي کڻڻو هجي، ڪير هجي نه هجي، پليجو ميدان تي هوندو۽ للڪاريندو ۽ چوندو ”ڪيا مين اس جنگ ڪا خاموش سپاهي بنون، ڪيا جنت ڪو جهنم ڪي حوالي ڪردون، ڪيا مجاهد نه بنون؟ ميري نغمي تو وهان گونجي گي هي جهان ميرا سپه سالار استالين“.

اهو ڪيئن نه مڃجي ته جڏهن هن وڪالت ڪئي ته سندس شمار پاڪستان جي چوٽي جي وڪيلن ۾ ٿيو ۽ جڏهن هن ادب لکيو ته پسي ڳاڙها گل جهڙا ڪتاب ڏنائين. هو ڪڏهن ڪڏهن اهو ڏک اوريندو هو ته سنڌ جا اديب ، سياست سان ٻه اکيائي جي ڪري مونکي اديبن جي لسٽ ۾ شامل ئي نٿا ڪن.

هو پنهنجي ذات ۾ يگانو هو، مٽي ان خمير هئي اصلئون ايتري! مونکي اڪثر اهو محسوس ٿيندو هو ۽ ڪچهرين ۾پاڻ اها ڳالھ مچيندو هو ته سندس ڄم وقت کان اڳ هو. رسول بخش پليجي تي ايندڙ وقت تحقيق ڪندو ۽ سندس شخصيت جي بي شمار پهلوئن کي اجگر ڪندو.

چند مهينا اڳ جنوري ۾ منهنجو حيدرآباد وڃڻ ٿيو ۽ اتفاق سان زاهده جي وفات جي خبر ملي ته ساڻس تعزيت ڪرڻ ويس. اهڙي تعزيت نه انکان اڳ ڪنهنجي ڪئي ۽ نه ڪري سگھبي. سنڌياڻي تحريڪ جي هن جاکوڙي ڪردار جي تعزيت جيئڻ ٿيڻ کپي ها تيئن ئي هن وصول ڪئي جنهن ۾ انقلابي گيت ۽ نغما شامل هئا. ڪيتريون ئي تلخ ڳالهيون مون بابت کيس ٻڌايون ويون پر هن جي ۽ منهنجي قرب جي رشتي ۾ ذري برابر به گھٽتائي ڪانه آئي بلڪه ماڻهن کي چپ ڪرائيندي چيائين ته اهو هن جو قرب آهي. مون تي لازم ڪيائين ته جڏهن به حيدرآباد وينديس ته وٽس وڃي رهنديس. مون ساڻس واعدو ڪيو ته ڀيرو ڪانه ڀڃينديس. بس اها ئي ڄڻ ته موڪلاڻي ٿي .

www.thekawish.com/beta/epaper-details.php?details=2018/June/08-06-2018/

مینگروو کا کیس عوامی عدالت میں

“میں ایک مینگروو درخت ہوں۔ میں وہاں پایا جاتا ہوں جہاں دریاہ اور سمندر کا میلاپ ہوتا ہے۔ دنیا میں میری بہت سی اقسام پائی جاتی ہیں پر یہاں ایرڈ زون میں پائے جانے والی اقسام میں میرا شمار سب سے بڑے مینگروو کے جنگلات میں ہوتا ہے۔ مجھے سندہو دریا سیراب کرتا ہے۔ یہاں میری ۹ اقسام پائی جاتی تھیں جن میں اب جا کر کوئی ۲ یا ۳ ہی بچ پائی ہیں۔ میں یہاں کے باسیوں کو گھر بنانے کے لئے لکڑی، جانوروں کے لئے چارہ اور ایندھن فراہم کرتا ہوں۔ ہمارے کناروں پہ بسنے والے ہزاروں ماہگیروں کے لئے میں ذریعہ روزگار ہوں۔ مگر یہ بچارے ماہگیر میری ان بے پناہ خوبیوں سے شاید ناواقف ہیں ورنہ وہ اس بےدردی سے مجھے کبھی بھی کٹنے نہ دیتے۔ اگر انکو پتہ ہوتا کہ مچھلی اور جھینگا ، جو وہ سمندر سے پکڑ کے لے آتے ہیں وہ تو میری ہی گود میں پلتے ہیں۔ میں ہی تو مچھلی اور جھینگے کے کمسن بچوں کو خراب موسم اور سمندری بلاوں سے بچاتا ہوں۔ ہم اگر اپنی خدمتیں گنوانے پر آئیں تو گویا دفاتر بھر جائیں مگر ہم ساحلوں کے خاموش سپاہی ہیں۔ ہم ہی تو ہیں جو خطرناک سمندری لہروں اور طوفانوں کے آگے سینہ سپر ہیں۔ تیز ہوائوں کی تیزی ختم کرکے ، ساحلی کناروں کو کٹاو سے میں اور میرے ساتھی ہی تو روکتے ہیں۔ مجھ سے پیدا ہونے والی شہد انسانوں کے لئے شفا ہے۔ میرے پتوں کی طاقت جانوروں کے لئے صحت کی ضامن ہے۔ مگر افسوس ان ساری خدمتوں کے عوض مجھے کیا ملا؟ بے رحم کلہاڑیوں کے وار اور زخم۔
میں تو مسلسل اس اذیت سے گذر رہا ہوں اور نہ جانے کب تک گذرتا رہوں گا۔ کیا میں بھی اپنی دوسری اقسام کی طرح صرف تاریخ کا ایک ورق بن کر تو نہ رہ جائوں گا؟؟
میں سوچ سوچ کے حیراں ہوں کہ آخر انسان کب ہوش میں آئے گا اور کب وہ اپنے ہی ہاتھوں سے کئے جانے والی اپنی تباہی کو روکے گا۔ وہ کب یہ بات سمجھے گا کہ اگر میں نہیں رہونگا تو انکا روزگار اور غذا مچھلی اور جھینگا کہاں سے آئیں گے؟ کہاں سے وہ اپنے گھر بنائے گا؟؟ اسے کون طوفانوں سے بچائے گا؟؟ ہے کوئی جو یہ آسان سی بات انکو سمجھائے؟
اب تو نوبت یہاں آن پہنچی ہے کہ مجھ تک آنے والے سندھو دریا کے پانی کو ہی روکا گیا ہے۔ اے لوگو، کیا کسی کو پیاسا مارنا یزیدیت نہیں؟
“روکو روکو دریا کے پانی کو روکو، کہیں سمندر میں گر کے ضایع نہ ہو جائے” جب میں انکی اس طرح کی باتیں سنتا ہوں تو انکی عقل پر حیران ہوتا ہوں۔ جو پانی میرے اور پوری سمندری حیات کے لئے انتہائی اہم ہے وہ پانی ضایع کیسے ہوا؟ حقدار کو اسکا حق نہ ملے تو یہ ظلم نہ کہلائے گا؟ میرے بھائی اس پانی کو روک کر کھیتی باڑی ہی کریں گے نہ؟ تھوڑا سا حساب لگائیں کہ ایک ایکڑ پانی سے جتنے منافع کی فصل آپ لگائیں گے اتنے ہی پانی سے میں آپکو اس سے دوگنا منافع دے سکتا ہوں بلکہ دیتا ہوں۔ میٹھے پانی کو روک کے آپنے ہمیں بیمار کردیا ہے۔ ہم کمزور ہو چکے ہیں۔ سمندری پانی اب بغیر کسی روک ٹوک کے سوکھے پر آکے چڑہائی کرتا ہے، کناروں کو اس نے کاٹ کھایا ہے، زمین میں سیم بڑھ گئی ہے اور مچھلیاں کم ہوگئی ہیں۔
آپ تو سب جانتے ہیں کہ سندہ کی تھذیب اور ثقافت میں پلا مچھلی بھی ویسے ہی اہم ہے جیسے سندھی ٹوپی اور اجرک۔ پلا جو سندھ کی پہچان تھا اور مہیگیروں کا روزگار تھا ، اب بتاو کہ کیسے اپنی افزائش کے لئے سندھو میں داخل ہو جو اسکے راستے میں اب ۱۵۰ کلومیٹر کی خشکی حائل ہے۔ سندہو کو کوٹری کے پاس روک کے دراصل دو روحوں کو جدا کیا گیا ہے، جن کا میلاپ نہ صرف کتنے ہی خاندانوں کا ذریعہ روزگار تھا مگر کتنے جانداروں کا مسکن بھی تھا۔
منصفو۱ اس بات کی طرف بھی میں آپکی توجہ مرکوز کرانا چاہتا ہوں کہ میٹھے پانی کی کمی تو تھی ہی مگر زخموں پر نمک یوں چھڑکا گیا ہے کہ میری جڑوں میں شھر اور صنعتوں کا سارا فضلا بغیر کسی روک ٹوک کے روز ٹنوں کے حساب سے پھینکا جا رہا ہے۔ یہ حالت دیکھ کر میں اکثر یہ سوچتا ہوں کہ خدایا۱ یہ انسان مجھ سے کس چیز کا بدلا لے رہا ہے؟ ہاں میرے کچھ ہمدردوں نے مجھے اور میری نسل کو اپنے تئیں بچانے کی کوشش ضرور کی ہے۔ کچھ فورموں پر میری اہمیت کو بھی اجاگر کیا ہےتو کبھی لٹیروں اور لینڈ مافیا کو بھی للکارہ ہے، جنہوں نے چند گز زمین اور چند روپیوں کی خاطر میرے سینے پر بلڈوزر چلوائے۔ ان جلادوں نے ان مرد مجاھدوں کو بھی شھید مینگروو بنادیا۔
میں ان اداروں کا ذکر ضرور کروں گا جنہوں نے میری نسل کو بچانے کے لئے کام کیا ہے، مینگروو لگائے بھی ہیں اور انکی حفاظت بھی کی ہے۔ ایسے سرکاری و نجی ادارے سالوں سے کام کر رہے ہیں اور اس کام پر لاکھوں نہیں کروڑوں ، روپے نھیں پر ڈالر خرچ ہوئے ہیں۔ اس کام کو سرانجام دینے کے لئے انکے پاس کثیر التعداد فوج بھی موجود ہے مگر خدا جانے کام کا تسلی بخش کوئی نتیجا کیوں سامنے نھیں آ پایا۔ اور تو اور اگر فقط پچھلے ۲۰ سالوں کا شمار کریں اور حساب لگائیں کہ اس عرصے میں مجھ پر خرچ کتنا ہوا اور میری تعداد میں اضافہ کتنا تو دودھ کا دودھ اور پانی کا پانی ہوجائے گا۔ یہ سن کر آپ پر سکتا نہ طاری ہوجائے کہ اس حساب سے میرا ایک پودا کوئی ہزاروں لاکھوں میں جا پڑا ہوگا۔ میں یاتھ جوڑ کے ان سارے اداروں سے گذارش کرتا ہوں کہ “بس ۱ بہت ہوگیا۔ خدارا میرے نام پر اور پیسے اینٹنا بند کردو اور اب مجھے بخش دو۔” یقین جانیں جب میرے یہ برائے نام محافظ ایک طرف میرے نام پر پئسے اینٹتے ہیں اور دوسری طرف مجھے کاٹتے اور بیچتے ہیں تو میرا دل خوں کے آنسو روتا ہے۔
‘ ہمیں یہ بھی تھا غنیمت کہ کوئی شمار ہوتا،
ہمیں کیا برا تھا مرنا اگر ایک بار ہوتا۔’
میرے دوستو، آپ ہرگز یہ نہ سمجھنا کہ میں ایک ضدی مینگروو ہوں جو فقط بچاو بچاو کے نعرے بلند کررہا ہے۔ میں صرف یہ عرض کرنا چاہتا ہوں کہ میرا اور میری نسل کا استعمال کرو مگر دانشمندی اور پائداری کے اصولوں کے مد نظر۔ اگر کوئی بوڑھا درخت کاٹتے ہو تو اسکے بدلے کم از کم ۱۰ نئے پودے لگادو۔ اس طرح ہی مل جل کر کام کرنے میں ہم سب کی بقا ہے۔
یہ عوام کی عدالت کسی منطقی نتیجے پر پہنچے بغیر ختم نھیں ہونی چاہئے۔ میری یہ درخواست ہے کہ یہ عوام کی عدالت سارے اداروں کو پابند بنائے کی سب مل کر قاتلوں ، جلادوں اور لینڈ مافیا کے خلاف مل کرکورٹ میں پٹیشن دائر کریں۔
آج فیصلا عوام کے ہاتھ میں ہے۔ میں نے جو اپنا کیس پیش کیا ہے اگر اس میں کوئی بات میں نے غلط کہی ہو تو بے شک میرا سر تن سے جدا کردو اور اگر آپ سمجھتے ہو کہ میری باتیں درست ہیں تو میرے لئے، اپنے لئے اور اپنی آنے والی نسلوں کے بھتر مستقبل کے لئے فیصلا آپ  خود کرو۔

 http://www.humsub.com.pk/138985/fiza-qureshi/